Rabu, 23 Mac 2011

HEBATKAH SI KIDAL?

salam keindahan dunia:)

hari ni tiba-tiba nak cerita tentang sesuatu yang dah lama difikirkan..KIDAL,which mean, lebih cenderung melakukan sesuatu dengan menggunakan tangan kiri.bukan sesuatu yang ganjil atau cacat,tapi ISTIMEWA:) idea bermula daripada seorang sahabat,dia suruh aku discover pasal KIDAL.

mari lihat bagaimana permainan tubuh badan kita dengan otak..



fakta si kidal yang anda perlu tahu:

1. Secara kasarnya sekitar 15% drp. penduduk dunia adalah kidal.

2. Orang kidal tidak semestinya mempunyai kedua ibubapa yg juga kidal.

3. Menurut kajian tidak ada sesiapapun yg dpt mendefinasikan mengapa sesetengah individu itu dilahirkan kidal. Tidak ada gen yg. mengaitkan orang kidal dpt. dikenalpasti, tetapi ianya mempunyai kaitan didalam sesebuah keluarga.

4.Hari istimewa utk orang kidal adalah Hari Kidal Sedunia yg disambut pada 13 Ogos setiap tahun.(ok,tak sabar nak tunggu!!)

5.Pepatah Inggeris menyatakan bahawa only left-handed are in their right minds.

dan berdasarkan pencarian,ini adalah antara 20 insan kidal yang mungkin anda semua kenal:)

1. Barrack Obama (Presiden Amerika Syarikat)
2. Leonardo da Vinci (pelukis)
3. Amitabh Bachchan (pelakon Bollywood)
4. Tom Cruise
5. Angelina Jolie
6. Diego Armando Maradona (pemain bola sepak)
7. George H.W. Bush
8. Bill Clinton
9. Prince Charles of England
10. Prince William of England
11. Valentino Rossi
12. Bill Gates
13. Albert Einstein (Saintis)
14. Lin Dan (pemain badminton)
15.Henry Ford(pengeluar automobil)
16.Shawn Micheal(ahli gusti)
17.Charlie Chaplin
18.Nicole Kidman
19.Julia Robert
20.FADWA DAUD! ehem!!

wahai insan kidal,anda istimewa!!!!:D

bukti aku juga kidal:)
:)

terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

3 ulasan:

  1. org kidal kreatif.tapi bukan saya yg kidal.adik saya kidal.adik ipar kidal.mkcik2 pun ada yg kidal.tapi taktau pulak ada hari kidal sedunia.hihi^_^

    BalasPadam
  2. saya kidal! saya kidal! saya kidal! hehe. yeay! ada geng!

    BalasPadam
  3. huuwaaa...sy kidal...tp xtau plak ada hari kidal sedunia...makaceh ntok info nih...

    BalasPadam

terima kasih sudi komen..anda memang terbaik!:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...