Khamis, 16 April 2009

HUBUNGI TALIAN ALLAH..



Assalaamu'alaikum,
Pernahkah Anda bayangkan bila pada saat kita berdoa, kita mendengar ini:
Terima kasih, Anda telah menghubungi Baitullah'.

Tekan 1 untuk 'meminta'
Tekan 2 untuk 'mengucap syukur'.
Tekan 3 untuk 'mengeluh'.
Tekan 4 untuk 'permintaan lainnya'.'
Atau....
Bagaimana jika Malaikat memohon maaf seperti ini:
'Saat ini semua malaikat sedang membantu pelanggan lain. Tetaplah
sabar menunggu. Panggilan Anda akan dijawab berdasarkan urutannya.'

Atau, pernahkah Anda bayangkan bila pada saat berdoa, Anda mendapat
respons seperti ini:
'Jika Anda ingin berbicara dengan Malaikat,
Tekan 1. Dengan Malaikat Mikail,
Tekan 2. Dengan malaikat lainnya,
Tekan 3. Jika Anda ingin mendengar sari tilawah saat Anda menunggu,
Tekan 4. 'Untuk jawapan pertanyaan tentang hakikat syurga &
neraka,silahkan tu nggu sampai Anda tiba di sini!!'
Atau mungkin juga Anda mendengar ini :
Sistem kami menunjukkan bahawa Anda telah satu kali menelefon hari ini. Silakan cuba lagi esok.'
atau...
Pejabat ini ditutup pada hujung minggu. Sila hubungi semula pada hari Isnin selepas pukul 9 pagi.'
Alhamdulillah. .. Allah SWT mengasihi kita, Anda dapat menelefon-Nya setiap saat!!!
Anda hanya perlu untuk memanggilnya bila-bila saja dan Dia mendengar anda.. Kerana bila memanggil Allah,tidak akan pern ah mendapat talian sibuk. Allah menerima setiap panggilan dan mengetahui siapa pemanggilnya secara pribadi.
Ketika Anda memanggil-Nya, sila gunakan nombor utama ini: 24434
2 : solat Subuh
4 : solat Zuhur
4 : solat Asar
3 : solat Maghrib
4 : solat Isya
Atau untuk lebih sempurna dan lebih banyak afdhalnya, gunakan nombor ini :
28443483
2 : solat Subuh
8 : solat Dhuha
4 : solat Zuhur
4 : solat Asar
3 : solat Maghrib
4 : solat Isya
8 : Solat Tahajjud atau lainnya
3 : Solat Witir
Maklumat terperinci terdapat di Buku Telefon berjudul 'Al Qur'anul Karim & Hadis Rasul'
Talian terus , tanpa Operator tanpa Perantara, tanpa bil..
Nombor 24434 dan 28443483 ini memiliki jumlah talian hunting yang tak terhingga dan dibuka 24 jam sehari 7 hari seminggu 365 hari setahun!!!
Sebarkan maklumat ini kepada orang-orang di sekeliling kita. Mana tahu mungkin mereka sedang memerlukannya
Sabda Rasulullah S.A.W : 'Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi
Allah dan Malaikat serta diampuni dosa- dosanya walau sebanyak buih laut'
7
Kalimah ALLAH:
1.. Mengucap 'Bismillah' pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap 'Alhamdulillah' pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu. \
3. Mengucap 'Astaghfirullah' jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.
4.. Mengucap 'Insya-Allah' jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap 'La haula wala kuwwata illa billah' jika menghadapi
sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap 'inna lillahi wa inna ilaihi rajiun' jika menghadapi dan
menerima musibah.
7. Mengucap 'La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah' sepanjang
siang dan malam sehingga tak terpisah dari lidahnya.
Dari tafsir Hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat. ....
mudah- mudahan selalu, walau sambil lalu... mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa.

HAYATI,RENUNGI,DAN AMALKAN DALAM DIRI..

terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Selasa, 14 April 2009

MENGELUH LAGI??


Kita selalu bertanya dan Quran sudah menjawabnya..
Kita bertanya : Kenapa aku diuji ?
Quran menjawab:
“Apakah manusia itu dibiarkan saja mengatakan , “Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji ? dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta ." (Surah al- Ankabut, ayat 2-3)

Kita bertanya : Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan ?
Quran menjawab,
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatau, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 216)

Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini ?
Quran menjawab,
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah al-Baqarah, ayat 286)

Kita bertanya : Kenapa mesti frust ?
Quran menjawab,
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah al-Imran, ayat 139)

Kita bertanya : Bagaimana harus aku menghadapinya ?
Quran menjawab,
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.” (Surah al-Baqarah ayat 45)

Kita bertanya : Kepada siapa aku berharap?
Quran menjawab.
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya.Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (Surah at-Taubah, ayat 129)

Kita bertanya: Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?
Quran menjawab,
“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” (Surah at-Taubah, ayat 111)

Kita berkata : Aku tak tahan!!!
Quran menjawab,
“. .dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (Surah Yusuf, ayat 87)

Kita berkata: Sampai bila aku merana begini ?
Quran menjawab,
“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Surah al-Insyirah, ayat 5-6)
Sudah.. Jangan mengeluh.. Jom baca Quran..


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Ahad, 12 April 2009

JOM SENYUM!!

senyum.hmm..memang senang nak sebut,tapi ada antara kita yang susah nak berikannya kepada orang lain sedangkania sesuatu yang amat mudah untuk dilakukan..mungkin ada yang berfikir'wat pe aku nak senyum kat dia,aku bukan kenal dia pun..'atau'hish!!senyum kang dia kata aku gila plak!'dan macam-macam lagi andaian..
sebenarnya..kalau kita ikhlas dalam memberikan senyuman,tidak akan timbul andaian yang macam tue,lebih2 lagi kalau senyuman tue dah dijadikan sebagai amalan jika bertemu dengan sesiapa malah sesuatu!maksudnya kalau kita bertemu dengan haiwan atau tumbuhan sekalipun,kita akan tersenyum..ini kerana haiwan dan tumuhan juga makhluk ALLAH dan mereka juga mempunyai naluri dan perasaan,cuma tidak dizahirkan..cuba bayangkan kalau tetiba benda nie wat kat kita,tak ke terkejut nanti..
disini saya ingin menjelaskan serba sedikit tentang fadhilat senyuman..harap dapat diambil pengajaran..benda nie saya dapat semasa mendengar tazkirah jumaat yang disampaikan oleh puan pengetua sekolah saya dulu,ustazah aminah idris..syukran ya ustazah..
1.SEDEKAH YANG MAHAL
seperti yang kita tahu,senyuman adalah sedekah.dan ia tidak dapat dibayar dengan wang ringgit.contohlah kalau ada seseorang diupah untuk tersenyum kepada seseorang,pasti senyuman yang dilemparkan itu bukannya senyuman yang kita dapat rasai keikhlasannya..pasti.
2.MELAMBANGKAN KECERIAAN DIRI
senyuman itu mampu menceriakan hidup kita.sekali kita tersenyum pada orang,pasti akan terdtik di hati mereka'hey,ceria dia hari ini'atau 'dia nampak gembira'..lihat!tanpa kita perlu berkata'hai,saya ceria dan gembira hari ini!',hanya ingin menunjukkan yang mood kita baik pada waktu itu..
3.BUKAN BENDA YANG REMEH
adakah apabila kita hendak senyum,kita perlu memberikan kata kunci seperti ingin membuka peti rahsia?atau perlu melalui satu ujian besar seperti ingin melanjutkan pelajaran?TIDAK!
cukup sekadar melonggarkan sedikit muka dan mengikhlaskan hati..susah ke..lainlah kalau mengalami sakit gigi atau apa saja..a hanya akan menyusahkan diri,ok..just smile!
4.BOLEH MENURUNKAN SUHU KEMARAHAN
'yeke??kalo aku tengah marah,nampak orang senyum..rasa nak lempang lagi orang tue adalah!'hehe.. memang laa..itu kalau orang lain yang senyum,cuba kalau waktu kita marah,kita cakap kat diri kita'ok,diri..releks dan senyum..sabar..'dan kita senyum seikhlas-ikhlasnya..mungkin kita rasa'takde perubahan pun'hehe..ada sebenarnya..tanpa kita sedari,naluri kemaafan itu akan muncul sedikit demi sedikit..tak caye?try la dulu,baru tau..
5.BOLEH MENGURANGKAN KESEDIHAN
'ape nie?tadi waktu marah,nir waktu sedih plak.wahh,semua nak sapu!!'memang laa..sebab tue la ALLAH menciptakan senyuman dalam diri kita supaya mampu membantu kita dalam apa keadaan sekalipun..kali nie,kalau kita sedang marah,cakap kat diri kita'ok,diri..sabar sebab nie semua dugaan dari ALLAH,ok,everythings will gonna be alright..'dan senyum dengan ikhlas, ingat!ikhlas tue penting sebab ia sebagai tanda kita redha dengan setiap ketentuanNya,nescaya nanti ALLAH akan gantikan semua kesedihan kita dengan kegembiraan yang tak ternilai tanpa kita sedari..
6.MEMBERI KEKUATAN KEPADA KELETIHAN
percaya atau tidak,inilah hakikatnya..bila kita letih baru balik dari study atau dari kerja,cuba kita senyum..ia akan memberi satu perasaan yang boleh dikatakan macam nie'hmm..memang letih buat benda nie,tapi takpe,sebab benda nie la yang memberi rezeki pada aku,lagipun ini adalah yang ditentukan oleh ALLAH,takkan lah baru brnda yang macam nie je aku nak mengeluh.. aku kena teruskan juga'selepas itu bangun diiringi dengan senyuman gigih anda dan teruskan hidup!
7.MEMBERI SEMANGAT
betul!!tak caye?ok,cuba bayangkan..seorang pesakit yang terlantar di hospital didatangi oleh doktor yang merawatnya.dan doktor itu berkata'jangan risau,insyaAllah,penyakit awak akan sembuh tidak lama lagi'beserta senyuman yang menawan..pasti pesakit itu akan bersemangat untuk menunggu saat dia akan sihat dan akan semangat untunk teruskan hidup..tapi cuba bayangkan kalau doktor tue cakap benda yang sama,tapi muka masam dan sedih.. nak ke pesakit tue percaya cakap doktor tue..mesti pesakit tue cakap dalam hati'doktor nie,cakap macam aku nak mati je tak lama lagi'...so.caye tak..

8.SUNNAH RASULULLAH..
senyum nie sunnah Rasulullah,tau kan..seorang sahabat pernah berkata'jika ditanya siapakah manusia dalam dunia ini yangpaling kerap tersenyum?jawapannya adalah..RASULULLAH...
sunnah Rasulullah nie,sahabat-sahabat sekalian,kalau kita amalkan dapat pahala.. jadi amalkan lah selalu sebab Rasulullah suka umatnya yang mengamalkan sunnahnya,moga kita beroleh syafaatnya diakhirat sana..AMIN..


JADI.......RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL!!


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Jumaat, 10 April 2009

MENGINSTALL IMAN AKIBAT VIRUS MERAH JAMBU..

Pernah tidak kamu buka komputer hati, dan menemui sebuah virus yang mengacau program-program dan file-file di komputer hati kita? Virus yang bagaimana? Virus yang sentiasa buat hati tidak tenang namun suka dan cemburu tapi cinta. Kalau pernah, pasti virus itu virus merah jambu. Nak tahu virus apa itu?
Virus merah jambu atau virus cinta adalah salah satu jenis virus ganas yang mengakibatkan penyakit hati pada diri kita, dapat merambat ke seluruh network tubuh dan sangat sulit dihilangkan. Dari berbagai kes yang pernah ditemui, ternyata virus ini banyak ditemui pada usia-usia remaja sekitar umur belasan tahun. Lebih tepatnya virus ini banyak menjangkiti para TEENAGER yang tidak punya sistem pertahanan berupa software Iman.
Tapi survey juga membuktikan bahwa walaupun remaja-remaja tersebut memiliki software Iman, namun kerana jarang membuka file C:ImanCintaIlahi.Exe atau file C:ImanRajinIbadah.doc yang berada dalam paket software tersebut, maka akhirnya remaja-remaja tersebut terkena juga dengan didahului pertahanan iman yang cenderung menurun , dan virus merah jambu tersebar ke seluruh komputer hati mereka.
Next, kalau sudah begitu, apa yang terjadi? Maka mulailah virus ini bekerja mengacaukan sistem, program- program, dan file-file kita dengan selalu menampilkan gambar syaitan yang tertawa lebar, gembira melihat kegagalan kita meraih redha- Nya. Namun banyak juga yang suka dengan penampilan syaitan tersebut. Yang pada akhirnya virus ini membuat `hang' pusat sistem otak saraf dan akal mereka. Yang kalau itu terjadi, maka virus ini akhirnya dapat mengalahkan sistem otak saraf dan akal yang kita miliki. Me-nombor-satu-kan cinta pada sesama manusia, dan me-nombor-dua-kan cinta pada Ilahi. Tapi apakah itu semua dapat dicegah bagaimana caranya?
Yang mesti kamu lakukan pertama, iaitu hilangkan dulu file-file yang dapat menjadi pintu masuk virus ini, misalnya file cintadunia.exe. Lalu memasukkan CD anti-virus yang berisi file sahsiah.exe yang akan membersihkan sedikit demi sedikit virus cinta sampai ke akar-akarnya bila file tersebut dijalankan. Kalau anti virus tersebut tidak berhasil, maka kamu perlu menginstall kembali software imanmu. Kamu boleh pergi ke pusat-pusat yang menawarkan installer iman. Atau kamu boleh beli CD installer berisi file Aqidah.exe atau Imankuat.doc.
Kalau sudah berhasil diinstall, pastikan komputer hatimu bekerja dengan normal kembali. Dan supaya tidak berulang kembali, maka seringlah membuka file dakwah.exe dan ukhuwwah.doc agar hati kita sentiasa jernih dan tenang..


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Isnin, 6 April 2009

MENGGELETAR MELIHAT ISI KAABAH..

Assalamualaikum..seperti mana yang kita tahu,dalam ibadah haji terdapat satu ibadah iaitu tawaf..semua umat islam akan menjalani ibadah ini sekeliling kaabah,tetapi dalam proses ini Allah telah memilih insan pilihanNya untuk merasai kebesaranNya..tak paham?bce cerita nie.. cite nie aku amik dr rncangan tv kat astro oasis,Iktibar Dari Tanah Suci.mgkin x terperinci sgt cite aku,tp,hayatilah..
Haji Latip dalam perjalanan utk ke kaabah utk bertawaf.dalam perjalanannya,dia mrasakan kelainan drp hari2 sebelumnya..semasa di masjidilharam,hatinya berkira-kira samada mahu pulang ke tmpat penginapan atau menuju ke kaabah.lalu dia mengatur langkah menuju ke kaabah.dia merasa pelik kerana suasana sgt berlainan,rmai pegawai polis di spanjang jalan tetapi tiada sebarang kejadian yang berlaku..dia meneruskan perjalanan..apabila tiba di hadapan pintu masuk,Haji Latip melihat terlalu ramai manusia,dia bergerak sehingga dia berhenti di satu tempat yang tinggi hingga membolehkannya melihat segala yg berlaku di situ..suasana di situ begitu sibuk kerana semua orang sedang sibuk beribadat tanpa memikirkan orang lain.. semasa itu,kedudukan Haji Latip setentang dengan pintu kaabah,dia hanya berdiri dan memerhatikan keadaan sekeliling,di sisinya terdapat seorang lelaki yg berasal dr yaman.. tiba-tiba dia terlihat seorang lelaki yg sering dijumpainya,tetapi,setiap kali dia terjumpa dengan lelaki itu,dia sentiasa membaca Al-Quran.pernah terdetik dihatinya'bila masa lelaki ini tidur,bilamasa dia makan, asyik baca Quran saje'..sedang dalam kesibukan orang yg ramai,Haji Latip ternampak 3 orang lelaki berdiri di hadapan pintu kaabah.lelaki yang tengah itu memegang kunci pintu kaabah, Haji Latip percaya bahawa lelaki itu adalah anak keturunan Nabi Ibrahim,kerana hanya keturunan Nabi Ibrahim sahaja yg dapat membuka pintu kaabah,yg lain tidak boleh..lalu mereka menarik kunci itu bersama-sama,pintu terbuka diiringi bunyi yg amat menggerunkan dan....
Haji Latip dan temannya dari yaman itu menyaksikan semua yg berlaku..apabila mereka berdua melihat isi kaabah,tanpa diduga air matanya mengalir sederas-derasnya..hatinya meruntun dan ketakutan,kakiya menggeletar..
'masa tue saya rasa kerdilnya diri ini kalau nak dibandingkan dgn kebesaran Allah..rasa terlalu lemah,terlalu jahil..tak tau nak cakap macam mana perasaan waktu itu,terasa diri seorang hamba yg hina..'katanya sambil menangis apabila ditemubual..apabila ditanya apa yg dilihat apabila pintu kaabah dibuka,Haji Latip berkata dgn tegas sambil mengesat air matanya.. 'bila 3 org lelaki itu masuk,saya tak mahu cerita dah,ckup sampai sini saja..tapi apa yg jelsnya saya rasa diri saya terlalu kerdil apabila melihat isi kaabah..memang..memang manusia ini terlalu kerdil kerana kita hanya hambaNya..tapi kenapa manusia masih tidak sedar lagi tentang hakikat itu??kenapa masih nak melanggar perintah Allah??itu yg saya kesalkan..'apabila ank dan isterinya bertanya,sekali lagi dia berkata'saya sama sekali takkan memberitahu apa yg terkandung di dalam kaabah.saya sudh katakan pada teman dari yaman itu supaya jangan memberitahu sesiapa tentang isi kaabah,walaupun kami diugut bunuh dan seksa sekalipun,kami tidak akan buka mulut!'katanya..
begitulah bagaimana Allah memilih seseorang untuk menjadi tetamu istimewaNya..Allah tidak memilh seorang pakar dalam bidang islam,bukan jua imam atau apa saja,tetapi cukup sekadar seorang petani biasa yang dipilih untuk melihat kebesaranNya..telah tertulis didalam kalamNya yang bermaksud;
'sesungguhnya insan yang paling mulia disisi Allah adalah insan yang lebih tinggi
takwanya kepada Allah(bukan drpd pangkat,keturunan dan darjat),
sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam PengetahuanNya..'
(Al-Hujurrat,ayat 13)
untuk pengetahuan semua,Haji Latip bukan seorang yang sangat baik semasa usia mudanya.. 'sejahat-jahat saya,saya tak pernah buat perkara seperti zin,atau khurafat..paling jahat la seingat saya,kalau saya nak makan ayam tue,saya curi saja..tapi itu masa muda2..asyik pikir nak berhibur saja..saya dulu minat menyanyi,pantang tak de kerja,saya menyanyi. tetapi selepas apa yang saya alami,ia s1 pengajaran buat saya...
jadi,,,apa yang ingin saya paparkan disini,Allah mampu memilih siapa saja untuk menyaksikan kebesaranNya yang sangat luas..dan sedarlah ..sedang kan isi rumahNya saja mampu membuatkan diri kita terasa amat kerdil,inikan pula Tuan rumah tersebut..mungkin bagi Haji Latip,hatinya meruntun,dirinya menggeletar,dia menangis,tetapi sebenarnya dia....TETAMU ALLAH..


ingat!PANDANGLAH SESUATU DENGAN PANDANGAN MATA HATI,NESCAYA KITA DAPAT MELIHAT APA YANG TERSIRAT DISEBALIK YANG TERSURAT..wassalam..


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...