Rabu, 25 Mac 2009

MINAT ARTIS??HMM..


Assalamualaikum..nape aku tlis psal tjuk nie?sbbnye skrang nie kan dah smpai musim demam AF lah,Mentor lah,pe lg?OIAM lah..pe2 je la..same je sume..aku x ksah sgt kalo diorg nie nak cri 'bakat',cume aku dpt tgk la yg sume nie cam menambahkan dosa n sgt mghampiri tanda2 kiamat..sume hiburan n perkara melalaikan yg berlaku skrang nie adalah tanda2 berlakunya kiamat..sbbnye ALLAH berfirman yg bermaksud:

"Telah dekat kepada manusia hari menghisab amalan mereka,sedang mereka berada dalam kelalaian lagi berpaling(daripada-Nya)"
(Al-Anbiyaak:1)
Bukan nak kata aku nie baik sgt..tak..sbb aku pun pernah gak melalui zaman sbagai pminat fanatik artis..biar la aku cite zaman kejahilan aku(agak jahil laa)..
Waktu aku form 3,kan ada AF 4 kan..memula aku x berminat sgt ngan AF nie wlaupun mase tue malaysia ngah dilanda ngan fenomena mawi,tp aku takkan terpengaruh..hehe..tp...........
bila msk je AF4 nie,aku dah terfanatik dgn sorang artis nie..name dia?hmm..nak bgtau ke? bg tgk muke je laa..nie dia..haa..kenal x?hmm..artis nie la yg dah wat aku tergila-gila kat dia.. bila aku cite kat kengkawan aku,diorang sume x support aku,tp yg peliknye aku sndiri x tau kenape aku leh minat kat dia..hmm..camne yek..biarlaa..nak tau camne aku punye fanatik? haa.. bila aku pikir balik,aku rase aku mmg gilee..tau x,kalo ada orang kutuk je artis nie,aku msti sound dia,pastue aku dah kumpul gmbar dia smpai 50 keping!!aku pun x sngka.. aku rase satu aspuri tau aku mnat artis nie..malu plak rase..bila kwan2 usik aku ngan sorok sume gmbar tue, aku sampai xde selera nak mkan..aku pun xtau nape,padahal aku dah ckp dah kat diri aku supaya jgn pikir psal mende nie..x pham,xpham..sampai la satu ketika.....
Mase aku balik bercuti,mak aku ada beli sebuah buku yg bertajuk'Malapetaka Bakal Menimpa Menjelang Kiamat'..aku mmg berminat ngan buku2 mcm nie,so aku pun bace laa.. tetiba aku terbace ayat nie ygmane Rasulullah bersabda,"Tidak akan berlaku hari kiamat,sehingga dunia ini dikuasai oleh sakit bin sakit,Yakni,orang-orang yg rendah moral."mase tue aku terfikir.. 'aku minat artis nie(bukan artis nie je,artis lain pun same..),akhlak aku bleh mningkat ke?iman aku bleh bertmbah ke??'semua tue buat aku rase sgt bersalah,bersalah pd diri,pd ALLAH..bersalah sgt!!pstue aku teringat ustaz aku penah ckp'antara tnda2 kiamat manusia lebih megagung-agungkan artis drpd ahli agama/ulama..' bila aku pikir balik,betul!!dan antara manusia tue adalah aku!!ASTAGHFIRULLAHHALAZIM.. mase tue aku mmg rase bersalah..dan rase bersalah tue aku bawa smpai ke tidur.. mugkin ALLAHnak nak bg petunjuk kat aku...aku telah bermimpi....
Mase tue aku on the way nak gi pasar ngan mak aku,ntah pasar memene ntah,aku x kenal tmpat tue,aku ckp kat mak aku yg aku nak belikan dia bunga sempena HariIbu..tetiba tanah tmpat aku berpijak jadi mendap dan aku n beberape org lg jatuh dalam perut bumi..dalam sgt, mase tue aku pikir 2 menda je..first,aku x smpat nak bertaubat pd ALLAH,second,aku belum tunaikan janji aku pd mak aku,nak berjaya..mase tue aku takut sgt..aku ingat aku xkan hidup dah.. dan akhirnya aku terjaga..
Mimpi tue mmg byk menyedarkan aku,lps bngun aku trus amik wudhuk n solat sunat..aku menangis sesgt,aku bersyukur sbb ALLAH masih bg aku peluang utk hidup..dan aku membuat transformasi...
mulai dr tue,aku dah x simpan sume gambar tue,dan aku dah buang sume prasaan aku kat artis tue,dan aku bersyukur sbb ALLAHbg aku menyempurnakan perubahan aku,dan ia berjaya..ALHAMDULILLAH..sekarang aku lebih byk memohon doa pd ALLAH supaya menyemai rasa rindu dan cinta aku pada kekasihNya dan juga padaNya..
Jadinye kat sini bukan niat aku nak apa..tp ini semua utk tatapan semua umat islam. Ingatlah bahawa bila kite kat akhirat nanti,artis tue takkan bg manfaat apa-apa pd kite,lainlah kalau artis tue mengajak kite ke arah kebaikan..tp yg pnting kite lebih memerlukan rahmat dan redha ALLAH dan mengharapkan syafaat RASULULLAH..wassalam...


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Isnin, 23 Mac 2009

4 CARA TIDUR



1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.
2. TIDUR PARA ULAMA’ & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.
4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

MAYAT DAN 7 PETANDA


1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.
2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji. Bayangkanlah sejak dari baligh lagi kawan-kawan tak pernah tutup aurat, berapa banyak dosa yang telah dikumpulkan. Siksa api neraka amat pedih oii….
3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.
4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri… harta yang haram. Merompak… harta haram. Melesapkan duit kawan… harta yang haram.
5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang.
6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba’.
7. Mayat yang wajahnya tersenyum Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Ahad, 22 Mac 2009

HAIWAN DAN ZODIAK ANDA

KUCING
01 - 05 Februari
24 - 31 Mac
25 - 30 Jun
27 - 31 Julai
15 - 27 September
17 - 30 November
TIKUS
10 - 24 Januari
16 - 23 Mac
15 - 26 April
01 - 03 Jun
01 - 09 Julai
16 - 25 Ogos
ARNAB
01 - 09 Januari
01 - 03 April
15 - 20 Jun
10 - 15 Julai
28 - 30 September
01 - 16 Disember
SINGA
25 - 31 Januari
13 - 15 Mac
22 - 31 Mei
01 - 16 November
MERPATI
06 - 14 Februari
14 - 21 Mei
16 - 26 Julai
01 - 14 September
26 - 31 Disember
PENYU
15 - 21 Februari
27 - 30 April
04 - 14 Jun
26 - 31 Ogos
16 - 27 Oktober
MONYET
01 - 12 Mac
01 - 13 Mei
21 - 24 Jun
01 - 15 Ogos
01 - 15 Oktober
17 - 25 Disember
HARIMAU KUMBANG
22 - 28 Februari
04 - 14 April
28 - 31 Oktober
ARNAB
Individu yang tergolong dalam kategori ini ternyata memiliki penampilan yang menarik dan kebiasaannya popular di kalangan teman-teman. Sikap mu yang mudah bergaul menjadikan kamu antara individu yang mudah didekati dan bijak berkomunikasi dengan sesiapa sahaja tanpa mengira batasan usia mahupun bangsa. Sikap tenang dan bijak yang sememangnya jelas ada pada diri kamu itu juga sering mendapat perhatian ramai dan tidak hairanlah sekiranya kamu sering dipertanggungjawabkan untuk menjadi ketua dalam melaksanakan sesuatu tugasan secara berkumpulan.
KUCING
Pemalu dan comel, itulah karakter yang mampu dilihat dengan jelas pada individu yang terdiri dari kelompok ini. Adakalanya individu ini lebih gemar mengikut orang lain dan kurang gemar untuk memulakan bicara atau berbual dengan individu yang tidak dikenalinya. Mereka juga terlalu berhati-hati dalam memilih teman. Dari sudut pandangan lain, ternyata individu dari kategori ini sentiasa bersikap baik hati kepada sesiapa sahaja.
MONYET
Keperibadian individu dari kategori ini sentiasa menarik perhatian ramai. Kamu juga sentiasa memiliki perwatakan yang ceria dan agresif. Sikap ceria itu telah menarik minat ramai orang di sekeliling mu untuk menjalinkan ikatan persahabatan dengan mu. Tidak hairanlah sekiranya individu dari kategori ini memiliki ramai teman dan sentiasa bijak menyesuaikan diri walau dalam apa jua keadaan sekali pun. Walau bagaimanapun, sikap kamu yang gemar bergosip ada kalanya agak kurang menyenangkan sesetengah pihak. Bagi kamu, itu semua tidak penting! Prinsip hidup kamu, ‘hidup mesti ceria!’ Selain itu kamu juga gemar menarik perhatian orang di sekeliling dan sentiasa ingin menjadi ketua dalam melaksanakan sesuatu perkara.
HARIMAU KUMBANG
Sikap misteri mu agak menggusarkan orang di sekeliling mu. Walau bagaimanapun kamu tetap memiliki ramai teman. Emosi mu yang sering berubah-ubah menjadikan individu di sekeliling mu sentiasa berhati-hati ketika bersama dengan mu. Selain itu, kamu juga sering dikaitkan dengan pelbagai gosip. Berdasarkan keperibadian yang kamu miliki, ternyata kamu sesuai memikul tanggungjawab sebagai seorang ketua.
TIKUS
‘Diam-diam ubi berisi’ itulah gambaran terdekat mengenai keperibadian mu. Kamu dikenali sebagai cekap dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan. Sikap terlalu pemalu yang ada dalam diri mu itu harus dikurangkan. Selain itu, sikap kamu yang kelakar dan comel sentiasa menarik perhatian individu di sekeliling mu. Walaupun kamu tidak tergolong dalam kelompok kumpulan popular, dirimu tetap dikenali ramai.
SINGA
Kamu memang dilahirkan sebagai pemimpin. Indivdiu di sekeliling mu sentiasa berasa selamat bila berdampingan dengan mu. Kamu juga memiliki ramai teman dan berpewatakan menarik. Sikap peramah dan mesra yang sememangnya wujud secara semula jadi dalam diri mu telah menarik ramai orang untuk bersahabat dengan mu, maka tidak hairanlah sekiranya kamu memiliki teman baru saban hari.
PENYU
Sikap lemah lembut dan baik hati memang ada dalam diri kamu. Namun, ada sesetengah pihak agak kurang senang hati dengan sikap mu kerana kamu sering menilai kehendak dan keinginan orang lain hanya berdasarkan persepsi pemikiran diri kamu sendiri. Walau bagaimanapun kamu adalah seorang teman yang dan tidak bersikap seperti ‘talam dua muka’.
MERPATI
Kamu terlalu mudah untuk jatuh cinta. Kamu juga tergolong dalam kategori individu yang sentiasa bersikap tenang. Sememangnya kamu bukannya dari kalangan individu yang terlalu pemalu, namun kamu lebih gemar bersikap menyendiri dalam kehidupan harian mu.


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Jumaat, 20 Mac 2009

PLKN SEMARAK,PEKAN



Assalamualaikum..hehe..hari nie,bdk2 kump 2 siri 6 akan mndaftar..akhirnya diorng rasa apa yg aku rasa dulu..hehe..meh nak citer skit..mase aku dpt tau aku keka pergi plkn,sedih gile..tp bila org tnye perasaan aku,aku saje jwb'suke je'..memula daftar,rasa asing gile,ye laa..aku mane ada geng sk aku yg dpt kem same ngan aku,sume muke aku x knl..kalo bdk laki ada laa..mcm nuqman,taufiq,bobo,asri,mujadid,aiman,joy..lagi 1,x sangka aku akan jumpe balik kwn lame mase sk rndah dulu,tp 2 org je,ashaari n amirul syafiq..pompuan,aku sorng je..ishk,sedih btul!tp..bila dah lelama aku dok kat kem semarak nie,rmai yg aku knal..mlayu,cina,india..geng aku 5 org.aku,syuki,salmi,farah,n maryam..bdk cina yg baek ngan aku wan szien,kim,cj6...hehe n x lupe jgk krishna..rmai lg sbnrnye tp pnatla nak tlis sume..modul 1 best,klas cb..emm..best laa.. byk lg sbnrnye..tp yg xleh aku lupe ialah..menembak..bkn sng tau nak pgang m16 tue..aku rase lps nie aku x leh dah pgang bnde alah tue..best gile..rase nak wat lg..hehehe... ha.. nak knal camne rupe nye...ha..nie la dia!! jdnye..apa yg aku nak ckp plkn nie sbnrnye bgus..cume kite je pkir lain.. mmg la jd lain,kan..hmm..cube byngkan,kalo aku x dpt plkn,aku xkan ada kwn dr kaum yg lain,mlayu jee..jd,bila aku gi sane,aku dpt blaja bhs cina,india..dpt knal ngan bmcm2 jnis org.. ha!! kan ada kbaikannye tue..kan..apa pun,kita kena tahu yg setiap apa yg berlaku tue ada hikmahnyee.. sekian,wassalam..


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Khamis, 19 Mac 2009

SMKAP DALAM KENANGAN

SMK AGAMA PAHANG..


Masa aku dapat tawaran untuk masuk SMKAP,
aku taklah happy mana
yelaa..nak berpisah ngan family..
tp mak ayah aku suruh gak,so sebagai anak yg baik,hehe..
aku ikut jelaa...
memula memang rase tak best,
tertekan dan macam2 lagi.
waktu form 1,
biasala,nangis2 nie..bebudak..
sampai akak2 pun benci nengoknye..hehe..

tapi sekarang aku pulak yang tak suka tengok budak nangis sbb masuk asrama..
tau tak..sbnrnye aku bersyukur sangat sebab masuk SMKAP,
sebab kat sini aku dapat belajar dengan lebih mendalam tentang Islam...
aku dapat rasakan kalau aku duduk kat sekolah biasa,
aku akan terpangaruh ngan budaya luar yg x brapa elok..
tapi,kalau kat smkap,
cikgu,warden,jaga sangat perangai kitorang..

memang la mula-mula rasa terkongkong,
tapi,bila dah lame2,rase rindu pulak kalau tak kena bebel ngan cikgu..
betul...so,bila dah habis sekolah ni,
rase rindu nak belajar,
nak kene gotong-royong..

so semua
jangan fikir sesuatu tu untuk jangka masa pendek
tak berbaloi..
tapi,fikirlah untuk jangka masa yang pnjang..
SETIAP KEJADIAN ADA HIKMAHNYA:)

terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Rabu, 18 Mac 2009

IA BERMULA

ASSALAMUALAIKUM...
ya,seperti yg kita tau,hidup perlu diteruskan..
aku sbnarnya dah byk kali kecewa dlm hidup(excuse me,bukan dlm bab cinta,ok!)..
kecewa dgn pencapaian diri aku..
biar aku imbau kenangan dulu2..
emm...takyah la..
biar aku wat kesimpulan kat sini je,ok..
WALAU APA PU TERJADI,KITA MESTI TABAH DAN PERCAYA YG SETIAP MANUSIA ITU,ALLAH DAH TETAPKAN REZEKI MRK MASING2..kene ingat tue...ok..

terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...