Rabu, 31 Ogos 2011

WORDLESS WEDNESDAY *SOTONG BESAR PUNYA! KORANG ADA?!*



tengah pikir nak masak ada sotong ni..
hurmm...
Subhanallah~


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Isnin, 29 Ogos 2011

SOALAN DIA MEMBUATKAN HATI BERAT NAK KE USM

assalamualaikum... nampaknya lagi seminggu menanti waktu menimba ilmu semula. semua persiapan dah buat,tinggal angkat kaki saja,insyaAllah semuanya akan selamat.sempat berbual dengan si kecik.

saya:Farouq,minggu depan kak ngah takde kat umah dah..hehe..

Farouq:yeke?hehe..7 hari.. 6 hari.. 5 hari.. (muka excited)

saya:kira lah.. rindu nanti baru tau!

mak:ntah-ntah nanti wawa yang rindu Farouq..haha

Farouq:haha..hurmm.. alaaa... nanti sape nak amik Awok balik sekolah??

saya: ............ T___T(dalam hati)

haish... dia ni memang pandai main dengan perasaan orang la..maklumlah,sepanjang duduk kat rumah,tugas saya ialah menjemput dia balik sekolah..so,lepas ni kena cari solution lain pulak..


pic yang sempat disnap masa tunggu dia keluar..
sekolah lamaku!!

p/s:dia tetap dia..:)

terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Ahad, 28 Ogos 2011

BISKUT RAYA! TAK MAIN LA BISKUT TUNJUK!!

assalamualaikum.. proses buat biskut raya telah berjalan lancar! sekarang dalam perjalanan nak bawa balik ke Kedah.resepi? resepi biskut lain,tapi kami saja decorate jadi biskut lain. kreatif bukan? heeee~







tak cantik,tapi percayalah.. SEDAP! coz don't judge a book by its cover:) sambil buat biskut, sambil pasang lagu raya... *tetiba teringat Along di perantauan.. SELAMAT HARI RAYA ALONG!!*

p/s:korang pulak buat biskut apa tahun ni? mesti lagi sedap kan?
terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Sabtu, 27 Ogos 2011

19 HADIS RASULULLAH TENTANG WANITA. BERSYUKURLAH WAHAI HAWA.


assalamualaikum.. sebagai manusia,sering juga saya terdengar kata-kata seperti:

"kenapalah kita ni jadi perempuan,penat!semua benda kita nak kena buat.."

"senangnya jadi lelaki,semua benda simple je..kita ni,kena jaga itu la,ini la.."

"lelaki senang dapat pahala,sentiasa suci.. nak beribadat pun senang"

pernah dengar kan semua tu? kadang-kadang jawapan yang diterima:

"setiap ciptaan Tuhan tu ada hikmahnya"

jadi,di sini saya ingin berkongsi tentang kelebihan wanita di sisi Allah..



1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki.
Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya.
Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak,keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar) ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah, "Suaminya"."Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah,"Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut,burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.


19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.


“Apabila seorang wanita menjaga solat lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadan), menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya, maka ketika berada di akhirat dikatakan kepadanya: Masuklah engkau ke dalam syurga dari pintu mana saja yang engkau sukai”. (riwayat Ahmad 1/191, Shahihul Jami’ no. 660, 661)

wallahualam..
*sumber*

SEMINGGU TANPA ENTRY ADALAH MINGGU YANG MEMENATKAN


terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...