Selasa, 15 Februari 2011

JANGAN INGAT KORANG BESAR,BOLEH BUAT SUKATI KORANG!!

salam keindahan dunia:)
dunia sekarang ni makin tak tenteram..
aku malas nak bicara tentang apa yang berlaku
kat luar negara tu..
yang aku nak bentangkan kat sini
adalah dalam negara kita sendiri..
tak payah tengok jauh-jauh..
tak payah rujuk pada suasana luar..
tengok dalam SEKOLAH pun dah cukup..

BULI!!
biasa yang buli ni mestilah
manusia yang umur dia lebih tua,
tapi perangai tak ubah macam *jahiliyah* budak kecik..
aku cakap macam ni sebab adik aku sendiri yang jadi mangsa..

weh!manusia yang bergelar SENIOR!!
korang ni harap je umur tua,
tapi langsung tak tunjuk perangai yang terbaik kat adik2..
aku malas nak cakap sekolah mana..
sebab bagi aku tak mustahil
semua sekolah akan jadi benda yang sama..

aku sedih bila dapat tau adik aku jadi macam tu..
aku mungkinlah tak tunjuk sayang aku pada adik2 aku
sebab diorang lelaki..
tapi tu tak bermakna aku takde perasaan kasih pada diorang..

bukan dia sorang,tapi kawan-kawan dia pun kena gak..
sampai ada yang patah tangan..
korang ni memang B.O.D.O.H!!!

sanggup korang kejut diorang 2,3 pagi..
pastu belasah sume..
woi!diorang tu MANUSIA tau tak..
bukan patung!!

dan yang aku paling tak boleh terima,
korang sebenarnya takde motif langsung
untuk jadikan alasan
korang belasah budak-budak tu..
sebabnya,tak panggil 'abang'..
lambat solat..
tak hormat..
mungkin korang cakap kat aku..
"hekeleh wawa..standard la tu budak dok asrama"
"alaa..lelaki..memang laa"
WEH!KORANG DENGAR BAIK-BAIK!!
kalau adik-adik buat salah sekalipun..
BELASAH bukan cara terbaik untuk perbaiki diorang..
Rasulullah pernah pesan..
"tegurlah mereka dengan cara yang HIKMAH"
HIKMAH!!
korang pasti ke lepas korang buat camtu,
adik-adik ni akan jadi baik??
*PIKIR!!*

derr..sebelum buat,tengok diri dulu la..
aku tak marah korang nak tegur
budak-budak ni..
tapi aku nak marah sebab cara korang salah..
tak mustahil bila budak-budak ni dah jadi senior nanti..
diorang akan buat benda yang sama kat adik-adik yang lain..
percayalah cakap aku..

sekarang pihak sekolah dah tahu..
dah ambil tindakan..
korang dah rosakkan nama baik korang..
nama baik mak ayah korang..
nama baik sekolah..
dan MASA DEPAN korang..

maaf dengan kata-kata kesat tadi,aku doakan korang berubah..
jangan kerana terlalu taksub dengan kedudukan,
korang abaikan matlamat korang datang ke sekolah tu..

p/s:sorry,aku takleh kawal hati aku bila dengan adik aku yang sorang ni:(

terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

1 ulasan:

  1. aku budak asrama penuh jgk dulu. kes buli memang dah biasa. pandai2 la bawa diri. budak pendiam selalu jadi mangsa

    BalasPadam

terima kasih sudi komen..anda memang terbaik!:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...