Rabu, 6 Julai 2011

NAK SIHAT?JANGAN BUAT INI!

Menyilangkan Kaki

Duduk silang kaki

kebanyakan daripada kita gemar menyilang kaki semasa duduk.Memang nampak elegen tapi tidak baik untuk kesihatan kita. Sebabnya, duduk macam tu boleh menyekat peredaran darah ke kaki.Ada cara duduk lain yang membolehkan kita nampak elegen dan tidak menjejaskan kesihatan kita.Duduklah dengan menyilangkan kaki pada pergelangan kaki.pernah tengok cerita Princess Diary tak?kalau tengok,mesti faham:)

Tidak Menukar Berus Gigi

berus gigi rosak

Sebahagian besar dari kita menunggu sehingga bulu berus rosak atau berada dalam keadaan buruk dulu baru nak tukar kan? Bulu berus gigi yang rosak boleh menyebabkan kerosakan pada gusi(enamel).Bayangkan anda memberus gigi 2 kali sehari (nak gigi bersih kan?) tapi sebaliknya anda merosakkan lagi enamel gigi anda.

Sering Makan di luar

makan di restoren

perbuatan ni sebenarnya tidak baik untuk kesihatan. Makanan di luar itu belum terjamin kebersihan,kualiti,dan khasiatnya.Kebanyakkan kedai makan di luar tu menyajikan makanan yang berkolestrol tinggi. Makanan-makanan macam ni memang menaikkan selera makan anda tapi dalam kita tidak sedar ia menyumbang ke arah hidup yang tidak sihat.Bukan tak boleh makan di luar, boleh.. tetapi janganlah makan berlebihan.

Berkasut Tumit Tinggi (High heels)

hight heels

khusus untuk wanita(mestilah!),selepas di'google' kesan pemakaian kasut tumit tinggi:

-jejaskan peluang untuk dapat anak.

-punca rambut gugur

-Kasut tumit berukuran 12.7 sentimeter boleh jejaskan organ dalaman dan kesuburan wanita

-Sebabkan leher, lutut, sendi, tulang belakang, bahu menjadi sakit

-Boleh sebabkan pening kepala, gangguan haid

Tidur di tempat tidur empuk

Tilam empuk

Tidur terlalu selesa bersama tilam empuk pun tak boleh juga. Sebabnya nanti tulang belakang anda tidak seimbang,cukup dengan memastikan anda ada tempat tidur yang selesa (jangan terlalu empuk).Tidur terlalu selesa juga boleh menyebabkan anda malas nak bangun.So, tidurlah di tilam yang sederhana keras.

Membuat beberapa perubahan dapat membantu kita merasa jauh lebih baik.
terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

8 ulasan:

  1. haiyoh .. kite suke silang kaki! pas ni x leh lagi!

    BalasPadam
  2. dalam bnyk2 penah buat satu je. haha baik x?

    BalasPadam
  3. yg bab tilam tu mmg betul!!den dah kena!

    BalasPadam
  4. acik:hehe..lpas ni kne silang skit je..

    BalasPadam
  5. zuwaidah:thanks kak.. jasa org:)

    BalasPadam
  6. bunbun:uiii..good2..kompem shat sentiasa!

    BalasPadam
  7. farhad:haha..mntang2 ada tilam empuk,hibernasi la kat sana..

    BalasPadam

terima kasih sudi komen..anda memang terbaik!:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...