Jumaat, 1 Januari 2010

BANGUN PAGI!!!!!!!!

wah,wah,wah..nampaknya ini ialah my 1st entry for 2010...hohohoho...kena bagi ucapan nie..baiklah,saya rasa berbangga kerana saya menulis entry ini dengan penuh bersemangat dan berwawasan pada pagi yang indah dan tenang ini(awat aku cakap cam wakil rakyat nie??)huhuhu... dah la,malas nak buang masa dan meletihkan tangan aku..kita teruskan ye..

ok,pagi tadi mesti kita bangun pagi kan??hahaha..memang la,kalau tak,takdenyer aku dok menggerakkan jari aku nie membuat tarian atas laptop ni..anyway..bukannya apa..aku cuba mencari sesuatu yang mampu menjadikan pembangunan diri aku pada waktu pagi lebih bermakna.dan.......aku dah jumpa tipsnya!hohoho

bangun pagi,gosok gigi,
guna Kodomo Lion..
gigi bersih sihat dan kuat,
saya suka Kodomo Lion!!

baiklah,ini antara tipsnya...
1)
bersyukur dengan nikmat Tuhan

>bukak mata..alhamdulillah..aku masih diberi kesempatan untuk menjalani satu lagi hari di atas muka bumiMu ini..(tapi masa tu mesti tengah mamai lagi kan,huhuhu)

2)
menanam semangat untuk terus bekerja
>gali lubang hati,letak benih semangat elok2 dan tanam..mesti subur hasilnya...

3)
dengar sesi-sesi motivasi
>senang je,masa tengah siap-siap nak gi sekolah ke,kuliah ke,kerja ke,buka tv,astro Oasis atau tv 1,haa..mesti ada motivasi pagi..tak pun,bukak radio..pergi ke radio IKIM atau KLASIK NASIONAL..aku rasa pagi-pagi ada sesi motivasi..ha?xde radio?ish,banyak tol alasan..handphone kan ada!buka la radio,tu pun nak kena ajar ke??kalau takde gak?ha,sruh la kawan sebelah bagi motivasi..sruh mak ke,ayah ke...usaha skit!

4)
mulakan perbuatan dengan menyebut "Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang"
>walaupun benda ni senang,tapi kena selalu ingat,aku kkadang lupa gak..Astaghfirullah..

5)
pasang target untuk kemajuan diri
>pandai-pandai la fikir..(huhuhu..padahal aku tak tau nak tulis pe..alaa,aku bukan pakar motivasi,ok..)

6)
lihat warna yang ceria untuk meningkatkan mood
>patut la kelas aku warna warni macam kelas tadika!!

7)
sebelum memulakan hari,ucapkankanlah kata maaf atas kesilapan orang pada hari semalam
>hmm..semalam tut..tut.. ada wat aku terasa ati,takpe laa..benda kecik jee..aku akan maafkan dia..insyaAllah dia tak wat lagi(cakap dalam hati sambil tersenyum)..mesti hati kita akan rasa lapang lepas tu..then,bila kita jumpa tut..tut.. tue,kita boleh tersenyum kat dia..kan bahagia hidup

8)
minum air segelas
>sejukkan diri..nak bayak gelas pun boleh,tapi tak digalakkan(cheh!aku cakap cam aku nie pakar kesihatan lak!)

9)
baca doa sebelum keluar rumah

Maksudnya:

"Dengan nama Allah aku bertawakkal kepadaNya dan tiada daya serta upaya kecuali dengan keizinan Allah".


Maksudnya:

"Ya Allah, aku berlindung denganMu supaya tidak sesat atau disesatkan, menyeleweng atau diselewengkan, berbuat aniaya atau dianiayakan, bodoh atau diperbodohkan ke atasku".

10)
sarapan
>penting utnuk melakukan aktivit harian..pe lagi?makan la..ha,jangan lupa jaga adab masa makan..




terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

0 KOMEN TERBAIK!:

Catat Ulasan

terima kasih sudi komen..anda memang terbaik!:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...