Khamis, 16 Februari 2012

YA ALLAH,PELIHARA HATI SI KECIL ITU!

assalamualaikum.. nampaknya hari-hari di USM dihabiskan dengan macam-macam kerja walaupun orang lain tak balik lagi.. tapi tak kisah pun sebab tak bosan. semalam menghabiskan masa seharian bersama adik-adik di *tempat dirahsiakan*. aktiviti lanjutan ni betul-betul membuatkan hati rasa bersama dengan adik-adik sendiri. macam-macam ragam. yang manja ada, yang ganas ada, pemalu ada, mulut murai ada, dan yang paling seronok sebab semuanya sangat adoreable!

ok,yang tu kita cerita nanti. satu perkara yang ingin dikongsi. semasa berborak dengan si kecil Aisyah namanya, putih melepak,comel, dalam 2 tahun umurnya.. cakap pun pelat lagi ... borak punya borak, entah macam mana masuk bab Allah. then Aisyah cakap.

Aisyah: Amin (kawan dia yang ada di situ juga) ada Allah. -dengan pelat2 dia tu-
Saya: owh.. Aisyah pulak? ada Allah jugak kan?
Aisyah: tak.. (geleng kepala)
Saya: eh.. awat?
Aisyah: Aisyah ada hantu. (selebihnya saya tak faham apa dia cakap sebab pelat sangat)
Kak Farah: tak lah.. Aisyah pun ada Allah jugak.. kan?
Aisyah: takkkkkk... Aisyah takde Allah. (muka semangat)
Saya: adaaaaaa... semua ada Allah..
Aisyah: tak! Aisyah ada hantu.. Aisyah kunci pintu.. takut.. (yang ni tak faham apa maksudnya)

jadi itu serba sedikit dialog antara kami bertiga. jadi dalam perjalanan balik, saya tanya Kak Farah pasal tu. Kak Farah pun cerita.



menurut kak Farah, ustazah (pemilik rumah anak yatim tu) cerita yang Aisyah tu sebenarnya anak penganut agama lain. bila orang dapat tahu, ramai orang bukan Islam yang datang melawat Aisyah, bukan dengan tangan kosong, tapi bersama ajaran mereka. mereka cuba semai perasaaan dalam diri Aisyah untuk meyakinkan yang dia bukan Islam.. Astaghfirullah! terkejut saya dengar. patutlah Aisyah cakap macam tu... ustazah tak mampu dah halang mereka daripada datang. dan sekarang, ustazah berusaha juga untuk bentuk pemikiran Aisyah tentang ajaran Islam, tinggal dalam kehidupan Islam. saya betul-betul tak sangka sampai macam tu sekali gerakkerja mereka dalam menyebarkan agama mereka, sampai budak kecil pun dicarinya.

saya dan rakan-rakan lain hanya mampu berdoa semoga kanak-kanak di rumah itu sentiasa terpelihara. mereka tiada sesiapa, menjadi tanggungjawab kita untuk terus membimbing dan menyokong mereka ke arah jalan yang diredhai. sebab mereka masih terlalu suci. semoga hati kecil itu terus dilindungi InsyaAllah.


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yang memberi peringatan."
p/s: InsyaAllah akan pergi menjenguk mereka lagi. terima kasih banyak-banyak MPDS!!!
terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

0 KOMEN TERBAIK!:

Catat Ulasan

terima kasih sudi komen..anda memang terbaik!:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...