Rabu, 23 Julai 2014

ISU GAZA ---DUGAAN UNTUK KITA JUGA SEBENARNYA.

Ustaz Kazim pernah berbicara dalam kuliahnya baru-baru ini, ramai antara kita yang bersimpati dengan apa jua musibah yang berlaku di sekeliling kita. Benar, ramai. Anak kehilangan ibu, bapa, kita nampak dia, 
"kesian budak tu, kecil-kecil dah hidup seorang" sambil hirup kopi.
"betul.. hmm.. dugaan hidup dia, manusia ni masing-masing ada dugaannya..." ambil karipap, suap dalam mulut.
Tapi ramai mana yang ambil tindakan untuk bantu budak tu? Adakah yang tengah hirup kopi tu? yang tengah suap karipap tu? Apa yang mereka buat. Allah sebenarnya bukan sahaja uji budak itu, tapi dalam masa yang sama, Allah sedang uji diri kita. Tanpa kita sedar!
Isu Gaza.. ya, ramai yang share video, artikel, dan segala macam lagi. Aku juga, terkadang ghairah bercerita itu ini tentang kekejaman di Gaza, dan hingga terkadang aku sendiri lupa menitipkan doa buat mereka. Moga akan ada juga yang hulurkan doanya di malam Ramadhan ini kepada saudara kita di sana. Bantulah semampu kita. 
Ada yang kata boikot itu tak memudaratkan Israel pun, terpulanglah. Sekurang-kurangnya kita tahu itu salah satu usaha untuk melemahkan tindakan mereka. Ada yang kata bantuan perubatan Malaysia tak berfungsi dan kerajaan Malaysia tak ambil peduli, terpulanglah. Sekurang-kurangnya mereka tahu tanggungjawab mereka terhadap manusia, tak perlu dicerita megah merata, tak perlu dijaja seluruh dunia, tak cukup masa untuk menagih puji dan puja.

'Bila keadilan sudah ditegakkan di mana Palestin sudah menang peperangan, maka bersedialah wahai manusia---kiamat' 
-Ustaz Azhar Idrus-

terima kasih daun keladi,kalau suka,klik like bawah ni:)

1 ulasan:

  1. doa mampu bantu mereka walaupun jauh..

    amal singgah sini.. moga tuan blog panjang umur dan dimurahkan rezekii.. aamiiiin

    BalasPadam

terima kasih sudi komen..anda memang terbaik!:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...